Bekendmaking voor Verkeer | Organisatie en beleid in Meierijstad
Geplaatst op Lokaalnieuwsveghel.nl op: 21-05-2024
Verkeer | Organisatie en beleid Bekendmakingen
Nummer besluit: 2484493Gelet op:•artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;•artikel 18, lid 1 onderdeel d van de WVW 1994 ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;•artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing en verwijdering van het verkeerstekens van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;•artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;Overwegende dat:•de Stationsstraat, Meijerijstraat, Stadhuisplein, Wilgenstraat, Zeven Eikenlaan, Molenstraat, Deken Snoeckstraat, Bolkenplein, De Kempen, Hoofdstraat, Wilgenstraat, en de Leo van der Weijdenstraat binnen de bebouwde kom van Veghel liggen en in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Meierijstad;•op de Stationsstraat, Meijerijstraat en het Stadhuisplein nog een snelheidslimiet van 50 km/uur geldt; •dit 50 km wegen zijn vanwege de oorspronkelijke verkeersfunctie; •het conform landelijk beleid gewenst is om op alle wegen binnen de bebouwde kom een snelheid van 30 km/uur in te stellen; •het hierdoor wenselijk is om de Stationsstraat, Meijerijstraat en een deel van het Stadhuisplein af te waarderen om zodoende deze route minder aantrekkelijk te maken voor doorgaand verkeer; •de Stationsstraat, Meijerijstraat en een deel van het Stadhuisplein aansluiten op de al bestaande 30 km zone m.u.v. de Leo van der Weijdenstraat; •de Meijerijstraat en het Stadhuisplein gebruikt worden als OV route;•de Stationsstraat, Meijerijstraat en een deel van het Stadhuisplein een ontsluitingsfunctie hebben voor de omliggende wijken en het centrum van Veghel; •het hierdoor niet wenselijk is om al het doorgaand verkeer te weren, aangezien het tot extra drukte kan leiden in de omliggende wijken; •het vanwege deze ontsluitende functie voor omliggende wijken het gewenst is om, m.u.v. de aansluiting op de Leo van der Weijdenstraat, de voorrangsregeling in stand te houden; •het onmogelijk is om de Stationsstraat, Meierijstraat en Stadhuisplein in te richten conform de CROW-richtlijnen die gelden voor een GOW50 waardoor dit tracé een zogenaamde “grijze weg” betreft.•er sprake is van menging van alle verkeerssoorten op het tracé Stationsstraat, Meierijstraat en Stadhuisplein. Het ‘uitwisselen’ gebeurt zowel op wegvakken als op kruispunten. De snelheid van het gemotoriseerd verkeer ligt laag en er kunnen overal oversteekbewegingen worden gemaakt, zowel op wegvakken als op kruispunten. Tussen de verschillende verkeerssoorten bestaan conflictmogelijkheden. Er zijn veel omgevingsinvloeden. Dit alles zijn kenmerken van een erftoegangsweg die getypeerd wordt door de ligging in een gebied waar verblijven prevaleert boven doorstroming.•om bovenstaande redenen het invoeren van een lagere snelheid, de leefbaarheid, oversteekbaarheid en veiligheid ten goede komt;•de bovengenoemde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 •lid 1: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; •lid 1: b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;•lid 1: c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; •lid 1: d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.•lid 2: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; •het college van burgemeester en wethouders, overeenkomst artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van de geldende mandaatregeling is gemandateerd aan de medewerker verkeer van het atelier Openbaar Gebied;•overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie;nemen, gelet op het voorgaande, de volgendeB E S L U I T E N:1.uitbereiding van de 30 km/uur zone in de Stationsstraat, Meijerijstraat en een deel van het Stadhuisplein;2.dit kenbaar te maken door plaatsing van nieuwe zone portalen A01-030zb en A01-030ze van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan beide zijde van de Leo van der Weijdenstraat bij de aansluiting Stationsstraat en op het Stadhuisplein t.h.v. nummer 86;3.en verwijdering van de zoneborden A01-030zb en A01-30ze op de traject Stationsstraat, Meijerijstraat, Stadhuisplein bij de aansluitingen Wilgenstraat, Zeven Eikenlaan, Molenstraat, Deken Snoeckstraat, Bolkenplein, De Kempen, Hoofdstraat en Stadhuisplein.De locatie en plaatsing/verwijdering van de borden wordt aangegeven op de bijgevoegde situatietekening.Bijlagen:•Situatietekening
Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Veghel. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.
We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.
Het laatste nieuws uit Veghel volgen? Dat doe je uiteraard op Lokaalnieuwsveghel.nl. Wij focussen op de dagelijkse nieuwsitems van omgeving Veghel.
© LokaalnieuwsVeghel.nl
Laatste berichten